Podstawa prawna
Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z dnia 13 maja 2016 r. wraz ze zmianami z dnia 21 marca 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 560)
1. Definicje
- Placówką (szkołą, szkołą językową) jest Centrum Języków Obcych “BEST” z siedzibą w Tychach (43-100), ul. Kopernika 1B wraz z oddziałami w Pszczynie (43-200, Plac Targowy 15), Bieruniu (43-150, ul. Macieja 1) i online.
- Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy o współpracy lub innych umów, także wolontariusz, stażysta, inna osoba z zewnątrz prowadząca zajęcia.
- Dzieckiem (małoletnim, Słuchaczem) jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia, odbywająca zajęcia w Placówce.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny albo faktyczny.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Osobą odpowiedzialną za nadzorowanie realizacji Standardów ochrony małoletnich jest Dyrektor Placówki.
- Osobą odpowiedzialną za monitorowanie Standardów ochrony małoletnich jest Dyrektor ds. Metodycznych.
2. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
- Personel placówki posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz symptomy krzywdzenia dzieci.
- Wyodrębnia się trzy grupy czynników ryzyka, które mogą wskazywać na zagrożenie pojawienia się przemocy:
a) związane z dzieckiem, np.: wiek dziecka (np. wiek dorastania), sytuacja zdrowotna dziecka (np. przewlekłe choroby somatyczne lub psychiczne), potencjał intelektualny dziecka, zaburzenia zachowania itp.
b) czynniki rodzinne, np.: nieobecność fizyczna lub psychiczna rodziców/opiekunów, autorytarny styl rodzicielstwa, uzależnienia i inne zaburzenia psychiczne rodziców/opiekunów itp.
c) związane ze środowiskiem społecznym, np.: izolacja społeczna rozumiana jako ubogie kontakty rodziców z innymi osobami lub grupami, ograniczenie możliwości zaspokajania potrzeb materialnych i zdrowotnych, złe warunki mieszkaniowe, skrajne ubóstwo, przemoc i patologia społeczna występujące w najbliższym środowisku zamieszkania itp.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki przekazują informacje Dyrektorowi ds. Metodycznych, który podejmuje rozmowę z opiekunami ucznia wskazując na dostępną ofertę wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik-słuchacz oraz relacji słuchacz-słuchacz ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik nr 1 oraz Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
- Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu, które stanowią Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.
3. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.
W przypadku powzięcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi.
4. Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia Słuchacza przez pracownika placówki
- W przypadku krzywdzenia Słuchacza przez pracownika placówki:
a) osoba, która jest świadkiem krzywdzenia ucznia zapewnia Słuchaczowi bezpieczeństwo (w razie potrzeby odseparowuje go od osoby krzywdzącej, zaprowadza do sekretariatu placówki) i powiadamia Dyrektora o zaistniałej sytuacji;
b) Dyrektor wzywa pracownika placówki, którego podejrzewa się o krzywdzenie i informuje go o podejrzeniu;
c) w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów Dyrektor przeprowadza rozmowy:
– ze Słuchaczem w obecności opiekuna dziecka,
– ze zgłaszającym fakt krzywdzenia Słuchacza,
d) z rozmów sporządza się notatkę służbową.
- W oparciu o zebrane informacje Dyrektor w formie pisemnej opracowuje Plan pomocy Słuchaczowi (załącznik nr 4), który zawiera wskazania dotyczące:
a) działań, jakie placówka podejmuje na rzecz Słuchacza, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b) zdyscyplinowania krzywdzącego,
c) wsparcia, jakie placówka zaoferuje Słuchaczowi,
d) skierowania Słuchacza do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Plan pomocy Słuchacza jest przedstawiany jego opiekunom.
5. Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia Słuchacza przez osobę trzecią
- W przypadku krzywdzenia Słuchacza przez osobę trzecią:
a) osoba, która jest świadkiem krzywdzenia Słuchacza zapewnia uczniowi bezpieczeństwo (w razie potrzeby odseparowuje go od osoby krzywdzącej, zaprowadza do sekretariatu placówki) i powiadamia Dyrektora ds. Metodycznych o zaistniałej sytuacji;
b) w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów Dyrektor ds. Metodycznych przeprowadza rozmowy
– ze Słuchaczem w obecności opiekuna dziecka,
– ze zgłaszającym fakt krzywdzenia Słuchacza,
c) z rozmów sporządza się notatkę służbową.
- W oparciu o zebrane informacje Dyrektor ds. Metodycznych w formie pisemnej opracowuje Plan pomocy Słuchaczowi (załącznik nr 4), który zawiera wskazania dotyczące:
a) działań, jakie placówka podejmuje na rzecz Słuchacza, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b) wsparcia, jakie placówka zaoferuje Słuchaczowi,
c) skierowania Słuchacza do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Plan pomocy Słuchaczowi jest przedstawiany jego opiekunom.
6. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia Słuchacza przez opiekuna
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia Słuchacza przez opiekuna:
a) osoba, która poweźmie taką informację niezwłocznie powiadamia Dyrektora;
b) Dyrektor wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu (w miarę możliwości należy w pierwszej kolejności wezwać opiekuna niekrzywdzącego);
c) Dyrektor decyduje o konieczności skierowania sprawy do odpowiedniej instytucji.
- Dyrektor sporządza Plan pomocy Słuchaczowi (załącznik nr 4), który zawiera wskazania dotyczące:
a) działań, jakie placówka podejmuje w celu zapewnienia bezpieczeństwa Słuchaczowi, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b) wsparcia, jakie placówka zaoferuje Słuchaczowi,
c) skierowania Słuchacza do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Dyrektor informuje opiekunów o obowiązku placówki dotyczącym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
- Po poinformowaniu opiekunów – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
7. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia Słuchacza przez innego Słuchacza
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia Słuchacza przez innego Słuchacza:
a) pracownik placówki, który poweźmie informację przeprowadza rozmowę ze Słuchaczem i kieruje sprawę do Dyrektora ds. Metodycznych,
b) Dyrektor ds. Metodycznych przeprowadza rozmowę ze Słuchaczem doświadczającym krzywdzenia oraz jego opiekunami,
c) w razie potrzeby w celu zweryfikowania faktów Dyrektor ds. Metodycznych przeprowadza rozmowy z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu,
d) Dyrektor ds. Metodycznych przeprowadza rozmowę ze Słuchaczem krzywdzącym oraz jego opiekunami.
- Wspólnie z opiekunami Słuchacza krzywdzącego Dyrektor ds. Metodycznych opracowuje plan działania w celu zmiany niepożądanych zachowań, omawia konsekwencje, a także ustala formy wsparcia dla Słuchacza.
- Z opiekunami Słuchacza doświadczającego krzywdzenia Dyrektor ds. Metodycznych opracowuje plan zapewnienia mu bezpieczeństwa oraz ustala formy wsparcia dla Słuchacza.
8. Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce.
- Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych Słuchaczy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Placówka, uznając prawo Słuchacza do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Słuchacza.
- Jeżeli wizerunek Słuchacza stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, impreza kulturowa, egzaminy grupowe, olimpiady, konkursy i grupowe lekcje pokazowe zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku Słuchacza nie jest wymagana.
- Upublicznienie przez pracowników placówki wizerunku Słuchacza utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna Słuchacza, z wyjątkiem sytuacji określonych w pkt 3 powyżej.
9. Zasady oraz procedura bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.
- Placówka, zapewniając Słuchaczom urządzenia multimedialne z dostępem do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające Słuchaczy przed dostępem do treści szkodliwych, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- W przypadku, o którym mowa powyżej, dostęp realizowany jest pod nadzorem pracownika placówki, który czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu. Pracownik ten ma obowiązek informowania Słuchaczy o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Dla zwiększenia bezpieczeństwa komputery, z których korzystają pracownicy placówki zabezpieczone są hasłami.
- W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści na udostępnionych przez placówkę urządzeniach, z których korzystali Słuchacze podczas zajęć, pracownik placówki stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści.
- Informację o Słuchaczu, który korzystał z urządzenia w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści pracownik placówki przekazuje Dyrektorowi.
- Dyrektor przeprowadza ze Słuchaczem, o którym mowa w punktach poprzedzających rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie w obecności jego opiekunów.
- Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy Dyrektor uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w niniejszych Standardach.
10. Monitoring.
- Dyrektor ds. Metodycznych jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz proponowanie zmian.
- Dyrektor jako osoba odpowiedzialna za nadzorowanie realizacji standardów, co najmniej raz na dwa lata dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania ich do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
- Pracownicy placówki mogą proponować zmiany w standardach.
11. Przepisy końcowe.
- Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, Słuchaczy i ich opiekunów, w szczególności poprzez wysłanie przez dziennik elektroniczny, umieszczenie ich na stronie internetowej, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla Słuchaczy.
- Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w placówce. Zapoznanie się z ww. dokumentem potwierdza się podpisem. Dokument przechowywany jest w aktach osobowych pracownika.
- Opiekunowie małoletnich zapoznawani są z niniejszymi Standardami przy zapisie dziecka, a dostęp do niniejszych Standardów jest zapewniony w sposób nieprzerwany poprzez stronę internetową pod adresem bestcentrum.pl