Standardy ochrony małoletnich - Best Centrum

Standardy ochrony małoletnich w BEST Centrum Języków Obcych

Podstawa prawna 

Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z dnia 13 maja 2016 r. wraz ze zmianami z dnia 21 marca 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 560)

1. Definicje

  1. Placówką (szkołą, szkołą językową) jest Centrum Języków Obcych “BEST” z siedzibą w Tychach (43-100), ul. Kopernika 1B wraz z oddziałami w Pszczynie (43-200, Plac Targowy 15), Bieruniu (43-150, ul. Macieja 1) i online.
  2. Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy o współpracy lub innych umów, także wolontariusz, stażysta, inna osoba z zewnątrz prowadząca zajęcia.
  3. Dzieckiem (małoletnim, Słuchaczem) jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia, odbywająca zajęcia w Placówce.
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny albo faktyczny.
  5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Osobą odpowiedzialną za nadzorowanie realizacji Standardów ochrony małoletnich jest Dyrektor Placówki.
  7. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie Standardów ochrony małoletnich jest Dyrektor ds. Metodycznych.
  1. Personel placówki posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. Wyodrębnia się trzy grupy czynników ryzyka, które mogą wskazywać na zagrożenie pojawienia się przemocy:
    a) związane z dzieckiem, np.: wiek dziecka (np. wiek dorastania), sytuacja zdrowotna dziecka (np. przewlekłe choroby somatyczne lub psychiczne), potencjał intelektualny dziecka, zaburzenia zachowania itp.
    b) czynniki rodzinne, np.: nieobecność fizyczna lub psychiczna rodziców/opiekunów, autorytarny styl rodzicielstwa, uzależnienia i inne zaburzenia psychiczne rodziców/opiekunów itp.
    c) związane ze środowiskiem społecznym, np.: izolacja społeczna rozumiana jako ubogie kontakty rodziców z innymi osobami lub grupami, ograniczenie możliwości zaspokajania potrzeb materialnych i zdrowotnych, złe warunki mieszkaniowe, skrajne ubóstwo, przemoc i patologia społeczna występujące w najbliższym środowisku zamieszkania itp.
  3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki przekazują informacje Dyrektorowi ds. Metodycznych, który podejmuje rozmowę z opiekunami ucznia wskazując na dostępną ofertę wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik-słuchacz oraz relacji słuchacz-słuchacz ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik nr 1 oraz Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  5. Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu, które stanowią Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.

3. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.

W przypadku powzięcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi.

4. Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia Słuchacza przez pracownika placówki

  1. W przypadku krzywdzenia Słuchacza przez pracownika placówki:
    a) osoba, która jest świadkiem krzywdzenia ucznia zapewnia Słuchaczowi bezpieczeństwo (w razie potrzeby odseparowuje go od osoby krzywdzącej, zaprowadza do sekretariatu placówki) i powiadamia Dyrektora o zaistniałej sytuacji;
    b) Dyrektor wzywa pracownika placówki, którego podejrzewa się o krzywdzenie i informuje go o podejrzeniu;
    c) w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów Dyrektor przeprowadza rozmowy:
    – ze Słuchaczem w obecności opiekuna dziecka,
    – ze zgłaszającym fakt krzywdzenia Słuchacza,
    d) z rozmów sporządza się notatkę służbową.
  2. W oparciu o zebrane informacje Dyrektor w formie pisemnej opracowuje Plan pomocy Słuchaczowi (załącznik nr 4), który zawiera wskazania dotyczące:
    a) działań, jakie placówka podejmuje na rzecz Słuchacza, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
    b) zdyscyplinowania krzywdzącego,
    c) wsparcia, jakie placówka zaoferuje Słuchaczowi,
    d) skierowania Słuchacza do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  3. Plan pomocy Słuchacza jest przedstawiany jego opiekunom.

5. Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia Słuchacza przez osobę trzecią

  1. W przypadku krzywdzenia Słuchacza przez osobę trzecią:
    a) osoba, która jest świadkiem krzywdzenia Słuchacza zapewnia uczniowi bezpieczeństwo (w razie potrzeby odseparowuje go od osoby krzywdzącej, zaprowadza do sekretariatu placówki) i powiadamia Dyrektora ds. Metodycznych o zaistniałej sytuacji;
    b) w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów Dyrektor ds. Metodycznych przeprowadza rozmowy
    – ze Słuchaczem w obecności opiekuna dziecka,
    – ze zgłaszającym fakt krzywdzenia Słuchacza,
    c) z rozmów sporządza się notatkę służbową.
  2. W oparciu o zebrane informacje Dyrektor ds. Metodycznych w formie pisemnej opracowuje Plan pomocy Słuchaczowi (załącznik nr 4), który zawiera wskazania dotyczące:
    a) działań, jakie placówka podejmuje na rzecz Słuchacza, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
    b) wsparcia, jakie placówka zaoferuje Słuchaczowi,
    c) skierowania Słuchacza do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  3. Plan pomocy Słuchaczowi jest przedstawiany jego opiekunom.

6. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia Słuchacza przez opiekuna

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Słuchacza przez opiekuna:
    a) osoba, która poweźmie taką informację niezwłocznie powiadamia Dyrektora;
    b) Dyrektor wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu (w miarę możliwości należy w pierwszej kolejności wezwać opiekuna niekrzywdzącego);
    c) Dyrektor decyduje o konieczności skierowania sprawy do odpowiedniej instytucji.
  2. Dyrektor sporządza Plan pomocy Słuchaczowi (załącznik nr 4), który zawiera wskazania dotyczące:
    a) działań, jakie placówka podejmuje w celu zapewnienia bezpieczeństwa Słuchaczowi, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
    b) wsparcia, jakie placówka zaoferuje Słuchaczowi,
    c) skierowania Słuchacza do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  3. Dyrektor informuje opiekunów o obowiązku placówki dotyczącym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  4. Po poinformowaniu opiekunów – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

7. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia Słuchacza przez innego Słuchacza

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Słuchacza przez innego Słuchacza:
    a) pracownik placówki, który poweźmie informację przeprowadza rozmowę ze Słuchaczem i kieruje sprawę do Dyrektora ds. Metodycznych,
    b) Dyrektor ds. Metodycznych przeprowadza rozmowę ze Słuchaczem doświadczającym krzywdzenia oraz jego opiekunami,
    c) w razie potrzeby w celu zweryfikowania faktów Dyrektor ds. Metodycznych przeprowadza rozmowy z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu,
    d) Dyrektor ds. Metodycznych przeprowadza rozmowę ze Słuchaczem krzywdzącym oraz jego opiekunami.
  2. Wspólnie z opiekunami Słuchacza krzywdzącego Dyrektor ds. Metodycznych opracowuje plan działania w celu zmiany niepożądanych zachowań, omawia konsekwencje, a także ustala formy wsparcia dla Słuchacza.
  3. Z opiekunami Słuchacza doświadczającego krzywdzenia Dyrektor ds. Metodycznych opracowuje plan zapewnienia mu bezpieczeństwa oraz ustala formy wsparcia dla Słuchacza.

8. Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce.

  1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych Słuchaczy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Placówka, uznając prawo Słuchacza do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Słuchacza.
  3. Jeżeli wizerunek Słuchacza stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, impreza kulturowa, egzaminy grupowe, olimpiady, konkursy i grupowe lekcje pokazowe zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku Słuchacza nie jest wymagana.
  4. Upublicznienie przez pracowników placówki wizerunku Słuchacza utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna Słuchacza, z wyjątkiem sytuacji określonych w pkt 3 powyżej.

9. Zasady oraz procedura bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.

  1. Placówka, zapewniając Słuchaczom urządzenia multimedialne z dostępem do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające Słuchaczy przed dostępem do treści szkodliwych, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  2. W przypadku, o którym mowa powyżej, dostęp realizowany jest pod nadzorem pracownika placówki, który czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu. Pracownik ten ma obowiązek informowania Słuchaczy o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
  3. Dla zwiększenia bezpieczeństwa komputery, z których korzystają pracownicy placówki zabezpieczone są hasłami.
  4. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści na udostępnionych przez placówkę urządzeniach, z których korzystali Słuchacze podczas zajęć, pracownik placówki stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści.
  5. Informację o Słuchaczu, który korzystał z urządzenia w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści pracownik placówki przekazuje Dyrektorowi.
  6. Dyrektor przeprowadza ze Słuchaczem, o którym mowa w punktach poprzedzających rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie w obecności jego opiekunów.
  7. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy Dyrektor uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w niniejszych Standardach.

10. Monitoring.

  1. Dyrektor ds. Metodycznych jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz proponowanie zmian.
  2. Dyrektor jako osoba odpowiedzialna za nadzorowanie realizacji standardów, co najmniej raz na dwa lata dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania ich do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  3. Pracownicy placówki mogą proponować zmiany w standardach.

11. Przepisy końcowe.

  1. Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, Słuchaczy i ich opiekunów, w szczególności poprzez wysłanie przez dziennik elektroniczny, umieszczenie ich na stronie internetowej, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla Słuchaczy.
  3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w placówce. Zapoznanie się z ww. dokumentem potwierdza się podpisem. Dokument przechowywany jest w aktach osobowych pracownika.
  4. Opiekunowie małoletnich zapoznawani są z niniejszymi Standardami przy zapisie dziecka, a dostęp do niniejszych Standardów jest zapewniony w sposób nieprzerwany poprzez stronę internetową pod adresem bestcentrum.pl

Załącznik nr 1

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami placówki a Słuchaczami

Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji pracownik – Słuchacz oraz Słuchacz – Słuchacz  ustalone w placówce.

1. Zasady bezpiecznych relacji pracownik – Słuchacz

  1. Pracownik placówki:
    a) szanuje godność Słuchacza jako osoby: akceptuje go, uznaje jego prawa, rozwija samodzielność myślenia i refleksyjność oraz pozwala mu wyrażać własne poglądy zgodne z zasadami współżycia społecznego z wyłączeniem poglądów wyrażających nienawiść, nawołujących do przemocy i mających nastawienie nacjonalistyczne,
    b) traktuje indywidualnie każdego Słuchacza, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagać jego możliwości, uwzględniając potrzeby i możliwości wynikające z niepełnosprawności oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych
    c) uczy zasad kultury osobistej, współdziałania i współżycia w grupie, ucząc jednocześnie poszanowania zasad szlachetnego współzawodnictwa.
  2. Stosunek pracowników placówki do Słuchacza cechuje: życzliwość i cierpliwość, a jednocześnie stanowczość i konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań;
  3. Pracowników placówki obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu i ocenie każdego ucznia bez względu na okoliczności.
  1. W komunikacji z Słuchaczami należy zachować cierpliwość i szacunek;
  2. Należy słuchać uważnie Słuchaczy i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji;
  3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać Słuchaczy.
  4. Nie wolno krzyczeć na Słuchaczy w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa ich samych lub innych;
  5. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących Słuchaczy wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych Słuchaczy. Obejmuje to wizerunek Słuchacza, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, zdrowotnej, opiekuńczej i prawnej;
  6. Podejmując decyzje dotyczące Słuchacza, należy go o tym poinformować;
  7. Należy szanować prawo Słuchacza do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić Słuchacza, należy mu to jak najszybciej wyjaśnić;
  8. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania ze Słuchaczem na osobności, w trakcie rozmowy należy stosować się do zasad bezpiecznych relacji pracownik – Słuchacz. Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy;
  9. Nie wolno zachowywać się w obecności Słuchaczy w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych i ironicznych uwag oraz wykorzystywanie wobec Słuchacza relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby)

3. Działania z Słuchaczami.

  1. Należy unikać faworyzowania Słuchaczy;
  2. Nie wolno utrwalać wizerunku Słuchaczy (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
  3. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec Słuchaczy. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
  4. Nie wolno nawiązywać z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także naruszające godność Słuchacza komentarze, żarty, gesty o podtekście seksualnym.

4. Kontakt fizyczny z Słuchaczami

  1. Każde przemocowe działania wobec Słuchaczy są niedopuszczalne;
  2. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej Słuchacza;
  3. Nie wolno dotykać Słuchacza w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny;
  4. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań;
  5. Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z Słuchaczami czy brutalne zabawy fizyczne;
  6. Kontakt fizyczny z Słuchaczem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy;
  7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec Słuchacza, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z Słuchaczem;
  8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, spełniających zasady bezpiecznego kontaktu, fizyczny kontakt może być stosowany wówczas gdy:
    a) jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie,
    b) uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć,
    c) uwzględnia kontekst sytuacyjny i kulturowy,
    d) poprzedza go profesjonalny osąd, obserwacja, wysłuchanie Słuchacza, udzielenie przez niego zgody na kontakt fizyczny (np. przytulenie).

5. Kontakty poza godzinami pracy

  1. Kontakt z Słuchaczami powinien odbywać się wyłącznie w ramach wykonywania obowiązków służbowych i dotyczyć celów edukacyjnych;
  2. Nie wolno zapraszać Słuchaczy do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza sytuacjami wynikającymi z obowiązków służbowych; O każdym tego typu spotkaniu należy powiadomić Dyrektora, a opiekunowie muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  3. Zaleca się, aby kontakty z Słuchaczami nie odbywały się poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych);
  4. Zalecaną formą komunikacji z Słuchaczami i ich opiekunami są kanały służbowe (dziennik elektroniczny, e- mail, telefon służbowy);
  5. Zaleca się, aby nie nawiązywać kontaktów z Słuchaczami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
  6. Dopuszczone są przypadki kiedy można kontaktować się z opiekunami Słuchacza kanałami prywatnymi:
    a) w sytuacjach związanych z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa Słuchaczom, gdy nie ma możliwości skontaktowania się poprzez kanały służbowe,
    b) w przypadku konieczności kontaktu z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością, gdy dotyczy to przekazania istotnych kwestii związanych z sytuacją dziecka,
    c) w sytuacji, gdy pojawiła się konieczność pilnego kontaktu z opiekunami lub Słuchaczami w ważnych sprawach związanych z pracą placówki,
    d) w sytuacjach związanych z realizacją celów edukacyjnych placówki.
  7. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli Słuchacze i ich opiekunowie są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych Słuchaczy i ich opiekunów;

Załącznik nr 2

Zasady bezpiecznych relacji Słuchacz – Słuchacz

  1. Słuchacze mają prawo do przebywania w bezpiecznym środowisku. Pracownicy placówki chronią Słuchaczy i zapewniają im bezpieczeństwo w czasie zajęć.
  2. Słuchacze mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych w Statucie i regulaminach.
  3. Słuchacze uznają prawo innych Słuchaczy do odmienności i zachowania tożsamości. Nie naruszają praw innych Słuchaczy – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek odmienność. Dbają o poszanowanie godności osobistej każdej osoby.
  4. Słuchacze w kontaktach z innymi osobami dbają o kulturę osobistą wyrażoną poprzez m.in. używanie zwrotów grzecznościowych, poprawny i wolny od wulgaryzmów język, życzliwość, uprzejmość, wyrażanie sądów i opinii w sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
  5. Słuchacze okazują zrozumienie dla trudności i problemów koleżanek/kolegów. Nie wyśmiewają, nie krytykują, nie szydzą ze słabości innych. W kontaktach ze sobą Słuchacze nie zachowują się wobec siebie w sposób prowokacyjny.
  6. Bez względu na powód agresja i przemoc wśród Słuchaczy nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiana. W placówce niedozwolone jest stosowanie przez uczniów agresji i przemocy fizycznej, słownej, psychicznej oraz cyberprzemocy w różnych formach.
  7. Słuchacze starają się rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny i empatyczny, zachowując wzajemny szacunek. W sytuacjach, gdy nie potrafią samodzielnie znaleźć rozwiązania, proszą o pomoc osoby dorosłe.
  8. Słuchacze mają obowiązek reagowania na wszelkie przejawy krzywdzenia koleżanek/kolegów. Słuchacz, który jest świadkiem stosowania przez innego Słuchacza agresji lub przemocy zna właściwe sposoby reagowania takie jak poinformowanie dorosłych o zdarzeniu, chronienie osoby doświadczającej przemocy, słowne przeciwstawienie się osobie/osobom stosującym przemoc.
  9. Jeśli Słuchacz doświadcza agresji lub przemocy może uzyskać w placówce pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

Załącznik nr 3

Zasady rekrutacji pracowników placówki

  1. Dyrektor placówki uzyskuje dane kandydata/kandydatki, które pozwolą na jak najlepsze poznanie jego/jej kwalifikacji, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw uczniów i szacunek do ich godności.
  2. Dyrektor musi zadbać, aby osoby przez niego zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, na podstawie umowy o współpracy oraz wolontariusze i stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z Słuchaczami oraz nie zagrażały bezpieczeństwu Słuchaczy.
  3. W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia
  4. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do edukacji dzieci Dyrektor uzyskuje informacje, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
  5. Osoba, o której mowa w ust. 4 przedkłada Dyrektorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego oraz przedkłada Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci.
  6. Osoba, o której mowa w ust. 4, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada Dyrektorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  7. Osoba, o której mowa w ust. 4, składa Dyrektorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada Dyrektorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 6 lub 7, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.  W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 6-7, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 4, składa Dyrektorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  8. Informacje, o których mowa powyżej, Dyrektor utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z edukacją dzieci.

Załącznik nr 4

Plan pomocy Słuchaczowi 

  1. Imię i nazwisko Słuchacza:
  2. Przyczyna opracowania planu pomocy
  3. Działania podejmowane przez placówkę w celu zapewnienia bezpieczeństwa:
    • Działania i ustalenia natychmiastowe
      • Data: / Działanie:
      • Data: / Działanie:
      • Data: / Działanie:
    • Działania i ustalenia długoterminowe (w tym rodzaj wsparcia ze strony placówki)
      • Data: / Działanie:
      • Data: / Działanie:
      • Data: / Działanie:
  4. Zalecenia dla rodziców/opiekunów